Ashtanga Yoga

Ashtanga betekent “acht leden” in het Sanskriet, en verwijst naar de acht leden, oftewel acht paden van yoga die worden beschreven in de Yoga Sutras van Patanjali. De lichaamsoefeningen (asana’s ) zijn één van de acht leden, en deze methode van oefeningen werden door Krishnamacharya en Sri K. Pattabhi Jois geïnterpreteerd uit de oude teksten van Yoga Korunta.
Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen (asana’s) die achter elkaar worden uitgevoerd in een “flow”, of in het Sanskriet, “vinyasa’s” genoemd. Elke beweging gaat gepaard met een in- of uitademing. De ademhaling die hier wordt gebruikt is de “Ujjayi” ademhaling. Dit is een krachtigere manier van ademhalen die ervoor zorgt dat je gefocust blijft, en dat de kracht en energie in je lichaam blijft stromen en niet ontsnapt terwijl je de oefeningen aan het doen bent.
Daarnaast maakt deze vorm van yoga ook gebruik van “bandhas”, oftewel het samentrekken van bepaalde spieren en “dristi” , oftewel de richting waar je naar kijkt en focust.

Wat zijn Mysore lessen?
Ashtanga yoga wordt oorspronkelijk in ‘mysore-stijl’ lesgegeven. Mysore is een plaats in India waar Ashtanga yoga is ‘’geboren’’. Daar komt dus ook de naam vandaan. Bij een Mysore les krijgt iedereen individueel les in een groepsverband. Iedereen kan binnenlopen, en zijn/haar matje uitspreiden en met zijn of haar eigen practice beginnen. Op deze manier kan iedereen zijn eigen tempo bepalen tijdens de les. Je hoeft dus niet te luisteren naar een yogadocente die het tempo bepaalt. Iedereen heeft zijn eigen tempo van ademhalen, en omdat ashtanga yoga nu eenmaal een zwaardere vorm van yoga is, is het juist belangrijk dat iedereen in zijn eigen tempo in of uit een houding komt.
Een ander voordeel van Mysore lessen is dat iedereen op zijn eigen niveau de les kan volgen. Een beginneling kan starten met de zonnegroeten, de staande houdingen en misschien een paar zittende houdingen, terwijl een wat meer gevorderde leerling meer houdingen heeft. Daarnaast is er de tijd om aandacht te besteden aan blessures. Zodra een houding die niet prettig voelt bij een leerling of die een leerling niet kan doen, dan is er de tijd en ruimte om te kijken naar oplossingen en/of aangepaste houdingen.
Het enige wat misschien vervelend lijkt is het onthouden van de volgorde van de houdingen. Maar dit is alleen maar een kwestie van tijd. Vanaf het begin zal de yogadocente een leerling begeleiden. De yogadocente zal hiermee doorgaan totdat hij/zij merkt dat de leerling patronen gaat herkennen; langzaam zal de leerling worden losgelaten. Uiteindelijk leert iedereen de volgorde. Het leren van de volgorde hoort erbij en is een manier om je focus te trainen; in het hier en nu blijven. Als je eenmaal de volgorde kent, dan is het heel fijn om je eigen yoga-practice te doen in je eigen flow.