Ashtanga Yoga

Ashtanga betekent “acht leden” in het Sanskriet, en verwijst naar de acht leden, oftewel acht paden van yoga die worden beschreven in de Yoga Sutras van Patanjali. De lichaamsoefeningen (asana’s ) zijn één van de acht leden, en deze methode van oefeningen werden door Krishnamacharya en Sri K. Pattabhi Jois geïnterpreteerd uit de oude teksten van Yoga Korunta.
Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen (asana’s) die achter elkaar worden uitgevoerd in een “flow”, of in het Sanskriet, “vinyasa’s” genoemd. Elke beweging gaat gepaard met een in- of uitademing. De ademhaling die hier wordt gebruikt is de “Ujjayi” ademhaling. Dit is een krachtigere manier van ademhalen die ervoor zorgt dat je gefocust blijft, en dat de kracht en energie in je lichaam blijft stromen en niet ontsnapt terwijl je de oefeningen aan het doen bent.
Daarnaast maakt deze vorm van yoga ook gebruik van “bandhas”, oftewel het samentrekken van bepaalde spieren en “dristi” , oftewel de richting waar je naar kijkt en focust.

Wat zijn Mysore lessen?
Ashtanga yoga wordt oorspronkelijk in ‘mysore-stijl’ lesgegeven. Mysore is een plaats in India waar Ashtanga yoga is ‘’geboren’’. Daar komt dus ook de naam vandaan. Bij een Mysore les krijgt iedereen individueel les in een groepsverband. Iedereen kan starten wanneer hij/zij wilt. Op deze manier kan iedereen zijn eigen tempo bepalen tijdens de les. Je hoeft dus niet te luisteren naar een yogadocente die het tempo bepaalt. Iedereen heeft zijn eigen tempo van ademhalen, en omdat ashtanga yoga nu eenmaal een zwaardere vorm van yoga is, is het juist belangrijk dat iedereen in zijn eigen tempo in of uit een houding komt.
Een ander voordeel van Mysore lessen is dat iedereen op zijn eigen niveau de les kan volgen. Een beginneling kan starten met de zonnegroeten, de staande houdingen en misschien een paar zittende houdingen, terwijl een gevorderde leerling meer houdingen heeft. Daarnaast is er de tijd om aandacht te besteden aan blessures. Zodra een houding niet prettig voelt bij een leerling, is er de tijd en ruimte om te kijken naar oplossingen en/of aangepaste houdingen.
Het enige wat misschien vervelend lijkt is het onthouden van de volgorde van de houdingen. Maar dit is alleen maar een kwestie van tijd. Vanaf het begin zal de yogadocente een leerling begeleiden. De yogadocente zal hiermee doorgaan totdat hij/zij merkt dat de leerling patronen gaat herkennen; langzaam zal de leerling worden losgelaten. Uiteindelijk leert iedereen de volgorde. Het leren van de volgorde hoort erbij en is een manier om je focus te trainen; in het hier en nu blijven. Als je eenmaal de volgorde kent, dan is het heel fijn om je eigen yoga-practice te doen in je eigen flow.

Mysore lessen online LIVE
Het lijkt misschien niet mogelijk om mysore lessen online LIVE aan te bieden. Maar als je ervoor open staat, dan zie je dat ”niets onmogelijk” is.
Ik moet toegeven dat het voor mij ook een moeilijke stap was om over te gaan naar online lessen. Na 10jaar fysiek lesgeven past deze nieuwe manier beter bij mij. Tijdens al deze jaren van lesgeven, ben ik steeds minder gaan geloven in ”fysieke adjustments”. Natuurlijk hielp ik leerlingen verder in de houdingen, maar diep in mijn hart weet ik dat het daar niet om draait. Het gaat om regelmatige ‘practice’. De discipline om gewoon op je mat te staan, ongeacht hoe je je voelt. En door regelmatige practice kom je zelf dieper in de houding; misschien langzamer, maar je bent wel meer bewust van het proces. En heel eerlijk gezegd is dit het enige wat ik mijn leerlingen wil meegeven en hun te blijven motiveren, stimuleren en hopelijk te inspireren.
Ik geloof helemaal in het Ashtanga systeem. Ik zelf sta 6dagen in de week op mijn mat en doe mijn series. Maar ik heb al die jaren ervaren dat de ”strengere Asthanga regels”, niet vanzelfsprekend bij iedereen past. Sterker nog; het duwt ze juist weg. Ik ben van mening dat Ashtanga yoga voor iedereen is en van iedereen is. Iedereen mag zelf bepalen hoe vaak die op de mat staat, en hoe je practice eruit ziet. En dit hoop ik online over te brengen.